Kambodja

Nu, har vi antligen kommit fram till Kambodja efter tva kampiga dagar pa resande fot. Vi valde ju att resa hit med en omvag for att se Mekongdeltat pa vagen och det har varit roliga men jobbiga dagar. Vi har fatt se mycket spannande, igar akte vi turistbat pa deltat och kollade pa den flytande marknaden samt at mat pa en lokal restaurang. Sen borjade det riktiga aventyret for da borjade det regna, inte regna som hemma utan nan dar uppe tog typ en badtunna och hallde pa oss oavbrutet. Vi blev blota. Minst sagt. Det regnade hela tiden medan vi akte baten tillbaka, sen skulle vi ta nan annan typ av farja tillsammans med mestadels Vietnameser och den hade tak men inga vaggar sa det var ocksa blott och fullt med tiggare, inte hade vi tagit ut nagra pengar heller sa vi hade inget att ge dem. Den resan var dock ganska kort som tur var men det var lite promenerande till och fran farjan och sa. Sen sa fick vi satta oss pa bussen som skulle ta oss till hotellet, det var sa skont att komma fram och duscha! Jag tror aldrig jag har varit sa klibbig nan gang innan... forts regnandet och sen luftfuktigheten pa det... Vi sammanfattade gardagen som sa att det var lite jobbigt nar man var mitt i det men sa har efterat, redan idag faktiskt, sa ar det en bra grej att ha upplevt.

Utflykten fortsatte idag med en ny battur och vi besokte en flytande fiskfarm samt ett islamistiskt minoritetsfolk som bodde pa nagra oar i deltat. Hela turen var valdigt "turist-krystad" och guiderna var valdigt stressade, fiskfarmen var typ, av baten, "Ser ni dar har de fiskarna" och sen pa baten och aka igen. Samma med minoritetsbyn, av baten springa igenom, sen pa igen. Jag ville kopa en sjal darifran som de ogifta kvinnorna satt och vavde men da hade vi missat baten, oj sa brattom de hade! De sa inget om det men jag tankte att det kanske var nan viss tid vi skulle vara vid gransen eller sa som gjorde att vi hade sa bratt. 
                         Det borjar bli manga stamplar i passet nu, bara pa en vecka har vi fatt tre med den vi fick idag nar vi kom in i Kambodja, sant ar jag barnsligt road av ;) Forsta intrycket av Kambodja kom egentligen nar vi kom av baten och skulle aka buss in till Phenom Penh, alla husen har ben har! De star pa palar nagra meter fran backen och en del ser riktigt skakis ut... men det ar mycket sankmark sahar nara deltat sa det behovs sakert eftersom jag kan tanka mig att vattnet star mycket hogre under regnperioden.

Planen vidare ar inte helt klar just nu, har i Phenom penh vill vi se "killing fields" och fangelset efter Pol Pot och sen ska de ha nan stor marknad ocksa, jag laste pa Marias blogg att hon hade shoppat en del klader sa det maste undersokas! :) Hade velat lagga upp bilder men det var enormt seg upkoppling sa det far bli sen.. far se om nat internetkafe kan ha snabbare an hotellet?

Sen vill jag passa pa att saga stort grattis till dig, Ingeborg (min faster) som fyller 50 idag! Grattis! Jag hoppas att du hade roligt pa din fest, det var trakigt att den krockade med var resa! Jag har sett ditt meddelande som du skickade tidigare men vi har trassel med mobilerna, det gar inte att skicka och tydligen inte att ringa till mig heller...men vi far horas nar vi kommer hem, stor kram fran oss!

Och stor kram till er andra ocksa saklart! Jag tycker det ar superkul nar ni skriver sma kommentarer till oss. :) Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: Grethe

Här är det fint vinterväder i dag.Läser eran blogg varje dag och tycker det är jätteroligt att följa eran resa.

2008-11-25 @ 08:20:25
Postat av: grehte

I dag har vi fint vinterväder. Backen är vit och solen kanske kommer fram i dag. Roligt att följa eran resa.

2008-11-25 @ 08:22:33
Postat av: Anonym

Hei Ingrid og Robin!

Jammen får dere se og oppleve mye på reisen deres. Vi er imponert!! Vi er glade for at at vi får ta del i opplevelsene deres gjennom bloggen!!!

Fortsatt god reise !!

Klem fra mormor. Hilser fra morfar til dere begge

2008-11-25 @ 12:54:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0