Matlagning och vidare shopping.

Matlagningskurs i Hutongerna var första punkten idag. Spännande att se en riktig kinesisk kock arbeta och sen fick vi lite nya lärdommar. Mest upplysande för mig var att få lära mig om kinesernas syn på kyckling. Jag har alltid antagit att man här serveras "beniga och seniga bitar med skinn" etc för att det är billigast och eftersom de är så många så måste de ta vara på allt på djuret. Icke. Här anses köttet på benen vara det godaste och hela alltihopa används utom just själva lårbenet, ni skulle sett med vilken snits kocken liksom "skalade av" allt annat på benet med lite specialsnitt med kniven. Helt tvärt om alltså. På köttmarknaderna här är kycklingbröstet de billigaste bitarna.....

Nu när jag vet det här kan jag ju tycka att jag borde ha funderat på varför vi även på riktigt fina banketter i cirkussammanhang serverades den typen av kött, men det har liksom inte slagit mig. Väldigt spännande att lära sig om alla skillnader!


Den kinesiske kocken och den svensk/brittiska översättaren.


Mamma wookar för fullt! Vi fick göra tre rätter, en med Tofu, en med gröna bönor och en med kyckling/jordnötter. Alla väldigt goda! Vi fick också recept på rätterna så det blir såklart tillagning igen hemma sen.

Eftersom kursen hölls i Hutngområdet blev jag och mamma kvar där sedan. Jag hade inte sett "de riktiga" hutngerna tidigare eftersom vi, när jag och Robin var här, cyklade dit på egen hand och aldrig riktigt hittade de mysigaste kvarteren. De var såklart rätt turistiga men otroligt mysiga med rinnande vatten, små butiker, cafeér och barer. Priserna i de små butikerna var såklart jämförelsevis rätt höga men jag kunde inte motstå några söta fodral med pandor på och några hårspännen.


Ett av vattnen i de mysiga hutongkvarteren.


Rickshaw!                        Köpte en mysig kofta i en liten affär och fina fodral i en annan.

Det är rätt skönt att bara dra omkring här, inga tider att passa, inga måsten. Bara gå dit näsan pekar och det ser spännande ut, och shoppa förstås.. det är ju aldrig fel. :)

PS, mitt bloggbytespaket har kommit nu, jag är så spänd på det men jag kan ju inte blogga om det förrän jag kommer hem. Håll ut kära hemlisvän, det kommer en redogörelse så snart jag är tillbaka! DS

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad skönt att det kommit fram. Var lite orolig att det hade kommit bort i postgången. Men nu kan jag andas ut alltså! ;-) Ha nu en fortsatt härlig vistelse i Kina.

Mvh din hemlige bytesvän

2009-11-06 @ 13:52:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0