En god bok

När vi besökte Ovolins byggnadsvårdsbutik i Örebro i veckan köpte vi en bok som heter "Gamla Fönster". Den handlat helt enkelt om gamla fönster, fördelar och nackdelar med dem samt hur man vårdar, renoverar och restaurerar dem.



Vi ska ha kvar fönstren ute i Sandsta och de är materialmässigt i fint skick men i stort behov av målning och omkittning. Som tur är inte virket åtgånget så vi behöver nog inte restaurera så mycket, mer renovera och det känns bara roligt och spännande. Nu i sommar har vi, jag Kristin och Robin, skrapat och tagit ur glasen i de flesta bågarna så när vi nu har läst på ordentligt är det dags att sätta igång att fixa till dem igen. Här är en av de fina Sandstabågarna under skaparbetet i somras.


Boken svarar på de flesta av funderingarna vi har haft inför projektet och är verkligen utförlig i sina beskrivningar. Faktum är att jag tror vilken "tummen-mitt-i-handen-typ" som helst skulle kunna utföra en fönsterrenovering efter att ha läst den. Dock irriterade det mig något när jag för tredje gången i samma kapitel blir påmind om någon trivial detalj, det blir lite tjatigt med storebrorsmentaliteten på vissa ställen. Jag tror att om man känner sig osäker och följer beskrivningarna så finns det ingen anledning till de här upprepningarna. But thats just me...
Var ju tvungen att hitta något negativt :) På det stora hela är jag väldigt förtjust i boken och rekommenderar den starkt till er som ska renovera fönster. Boken känns också påkostad och har fina bilder.


Så här fina kommer våra bågar förhoppningsvis vara nästa sommar. Precis den här gula nyansen ska vi ha, fast lite mer grått i fodren (30% grön umbra) mmm... :)


Till slut vill jag bara slå ett slag för att renovera sina gamla fönster istället för att byta ut dem. Är huset i övrigt isolerat och man är noga med tätningsremsor under den kallare delen av året så är energiförlusten överkomlig. För oss som har en rätt tight renoveringsbudget är 3500 i materialkostnad för renoveringen väldigt överkomlig i jämförelse med att köpa nya fönster... vad det skulle kosta vill jag inte ens tänka på! -.-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0