Kinatankar

Som vanligt väcker min vistelse här en hel del tankar kring detta stora häftiga land. Jag tycker det är enormt spännande med de stora skillnaderna i sättet att tänka och jag har läst många böcker som på olika vis handlar om Kina, dess historia, folket, kulturen etc. När vi träffar folk här så står det ganska snabbt klart tack vare de olika situationer som uppstår att vi tänker på helt olika sätt, då inte sagt att det ena är bättre än det andra, men absolut olika. Ju mer jag läser och upplever desto tydligare blir det.

Något som för mig kan vara svårt är titlarna. Mamma och pappa har på veckodagarna en kvinna i huset som hjälper till med tvätt och städning, en så kallad "Ayi". Har man någon som städar hos sig hemma i Sverige så kallar man ju varandra vid namn antar jag (har aldrig haft någon) men här säger man "Ayi" och det är också vad hon kallar sig själv. Det är liksom med stolthet som man kallar sig det man har som yrke.

Likaså detta med arbetstillfällen. Min familj har ju alltid tidigare städat själva men här anses det i det närmaste opassande att inte ha någon som hjälper till, då blir det ju ett arbetstillfälle mindre. Överallt finns det folk som jobbar, det är inte alltid så självklart vad deras uppgift är men det kan ju alltid rymmas någon extra. I affärer är det ganska ofta fler biträden, städare, kassörskor etc än vad de finns kunder men det är helt i sin ordning för arbetskraften är billig och den anställda slipper gå arbetslös. Win-win-situation liksom... Oj, vi får inte glömma alla vakter som finns överallt. Ingen vet nog riktigt vad de vaktar emot (man kan tom lämna cykeln olåst) men de är överallt och de har iaf ett jobb.

Olika som sagt men väldigt spännande...

Här är lite fler grejer som poppade upp i huvudet idag:

Här i Kina kunde staten ordna regn över Beijing för att "tvätta" luften inför OS, men det går knappt att titta på TV eftersom ljudet hela tiden ligger före munrörelserna - måste vara lätt fixat i jämförelse? Kanske det helt enkelt inte är en issue här..

De kunde bygga Kinesiska muren för X antal år sedan men de har fortfarande problem med sina husbyggen, i Källaren på mammas och pappas relativt fancy hus i ett nybyggt område är det redan mögelangrepp och tapeten lossnar av fukten. . . . Kanonfint hus dock. :)

Mycket tankar som poppar upp, jag trivs dock enormt bra i det här landet, alla människor är trevliga och det händer något hela tiden. I morgon ska jag och mamma på matlagningskurs hos en Kinesisk dam som bor i hutongerna, vi ska laga någon kycklingrätt med jordnötter. Det blir spännande! Blir antagligen lite hutongshopping efter det också....

Hoppas allt är bra där hemma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0