Sandstauppdatering

I helgen hade jag fixat mig en långhelg, röd dag på torsdag och inte min lördag, då tog jag mig ledigt på fredagen också. Tanken var ju att spendera tiden ute i Sandsta och hela torsdagen pinade vi oss igenom därute, dyngsura i spöregnet. Intressant dag ändå, Rocky hittade ett fågelbo som en smart fågel (koltrast?) byggt i lagom nivå ca 70cm över backen. suck. Vi företog oss värsta projektet med att flytta hela lastpallarna som boet var byggt mellan ut från tomten så att fågeln skulle få vara i fred och Rocky ändå skulle kunna få vara lös därute. Icke. Fågeln hittade inte tillbaka till boet igen... Projekt igen att flytta tillbaka hela konkarongen. Rocky fick vara under uppsikt resten av dagen och nu har Robin löst det genom att bygga ett staket runt pallarna. Haha, måste vara en av få fåglar som har eget staket runt boet!


Bakom denna pall håller bird-mama och äggen till.


Fyra fina ägg har hon och jag är lite orolig för hur det ska gå när de kläcks... snacka intressant för pysen då.

Resten av dagen ägnade vi åt att bygga ett vedskjul, en nödvändighet eftersom veden nu är lagrad under taget på "vinkällaren", ett tak som definitivt inte pallar en vinter till utan måste renoveras. Innan det måste veden bort - alltså ett vedskjul. Provisoriskt som bara den, byggt av spillvirke som fanns därute och fyra lastpallar från mitt jobb. Blev riktigt stabilt ändå så det funkar absolut så länge.


Så långt hann vi på torsdagen, niiiice!

Fredagen bjöd på samma väder som torsdagen så vi stannade hemma, jag och hundarna tog en lerig långpromenad i skogen, rätt mysigt faktiskt trots all lera. (Eller tack vare, om man frågar vovvarna)

På lördagen visade vädergudarna upp en annan sida och vi hade 22 grader och strålande sol. Robin lade tak på vedskjulet och jag ägnade eftermiddagen åt att stapla ved i bikini, sen staplade jag ved och sen staplade jag lite mer ved. Mycket ved har vi, det är ett som är säkert! Olli var också med och han staplade en del ved han också!

Nästan färdigstaplat!


Olli och hundarna njuter av matrast i vitsippehavet.

Söndagen ägnades åt ytterligare staplande, vi fyllde vårt nya skjul och var tvungna att ta ett av utedassen i anspråk, något ska man väl ha dem till också. Robin satte igång med något han har haft lust med sedan vi köpte stället, att riva bort de fula playwoodskivorna som täckte framsidan av "vinkällaren" så han ägnade sig åt det resten av dagen. Jag och Olli fortsatte på vedtemat och kapade upp en del träd och grenar som rasat runt omkring på tomten. Vi var riktiga karlakarlar och gjorde det på gammalt vis, med handsåg och yxa!

Summa summarum en riktigt bra helg, delvis fint väder och vi fick mycket gjort. :)

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ni är så duktiga. Ser inte ut som hundarna saknar mig alls. Rocky är säkert överlycklig nu när han har fått egna fåglar att leka med.

2010-05-21 @ 08:42:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0